Pyrrhický tanec (1869)
Pyrrhické tance byly fyzicky velmi náročné pohybové sestavy, které simulovaly boj. Tančili se proto v plné zbroji a rytmus si tančící udávali dupáním a údery mečů o štíty. Ve Spartě se je učili chlapci od sedmi let věku, kdy byli odebráni rodičům a vychováváni společně, učili se je ale i děvčata. Tyto tance měly silnou mobilizační funkci. V pozdějších dobách se však termín pyrrhický tanec používá v širším kontextu i na tance, které něco nebo někoho předvádějí, tedy na tance mimetické, zobrazivé (kterým se naopak dříve říkalo hyporchéma). Tolik encyklopedie...
Tarotová pážata jsou takoví "oznamovatelé", sdělují, že se něco blíží či chystá. A přesně to se děje při pyrrhickém tanci. Tanečníci předvádějí (sdělují), co protivníkovi provedou. Takže nyní už je nad slunce jasné, proč si autorka Tarotu of Delphi zvolila pro Páže mečů právě obraz Pyrrhický tanec od Lawrence Alma-Tademy...
Zdroje: Lecyklopedie, Tanec jako příprava na boj
Příklady: Leonard Bernstein,West Side Story (1961), Michael Jackson, Beat It (videoklip, 1982), tradiční řecký (Athény 2004)
Lawrence Alma-Tadema (1836-1912)
Britský malíř nizozemského původu. Vzdělání získal v Královské akademii v Antverpách. V roce 1870 se usadil v Anglii. Maloval klasické motivy – nejčastěji luxus (a také dekadenci) římského impéria, své postavy zasazoval do nádherných mramorových interiérů, na pozadí oslnivě modrého Středozemního moře nebo oblohy. Detailně a realisticky prokresloval předměty na svých obrazech, mistrně zvládal odrazy světla mramoru, kovových předmětů. Byl posedlý přesností – často maloval architekturu nebo věci podle skutečnosti (třebas i v muzeu). Květiny si nechával vozit z Afriky a ve velkém chvatu je maloval, dokud byly čerstvé… Za svého života byl významným malířem viktoriánské éry a vydobyl si dobré postavení. Po jeho smrti jeho význam v očích kritiků klesl, ale od 60. let 20. století se opět stává oceňovaným a vyhledávaným autorem.
Zdroje: Internet, wikipedie